PAP III P TYP 16?
Ich habe vor kurzem mein PAP III P, mit HPV TYP 16 erhalten.
Um ehrlich zu sein war dies ein Riesenschock für mich. Ich hatte bisher noch nie ein Gespräch nach einem PAP-Abstrich und wusste gar nicht wie ich damit umgehen soll. Panik pur, weil ich nicht mehr erfahren hab.
Mir wurde dann eine Überweisung in die Dysplasie-Sprechstunde ausgehändigt. Termin steht schon, aber was erwartet mich da im schlimmsten Fall? Wird mir da schon was mitgeteilt?
Kurz zu meiner Person: Ich bin 44 Jahre, gehe jährlich zur Vorsorge und nehme seit der Coronapandemie die Pille dauerhaft ein (davor die Dreimonatsspritze). Meinen ersten Geschlechtsverkehr hatte ich mit 22 Jahren und bis jetzt insgesamt 4 Beziehungen.
Als ich die Praxis verlassen hab, meinte eine Schwester, das sei nicht so schlimm, ich sehe das aber ganz anders. Wie schlimm ist diese Diagnose wirklich?
Hat hier schon jemand Erfahrungen gemacht und kann mich vielleicht doch etwas beruhigen?
Ich bedanke mich schon mal.
Pap III is an unclear finding, the cause of which cannot be determined without further investigations.
In these non-estimable cell changes, the cells are strongly ignited or otherwise changed more strongly (e.g. due to hormone deficiency) than in a Pap II.
However, it can also be that only the sample material is unusually poorly preserved. Therefore, the examiners in the laboratory cannot assess whether there is a simple cell change or dysplasia or a cancer precursor. However, heavier or malignant changes could hide behind them. For this reason, further investigations are necessary for clarification.
But only a PAP V cell smear shows clear cancer changes.
The HPV type 16 is one of the high-risk HPV types. Infections first proceed without symptom and in most cases heal spontaneously within 1 to 2 years. Longer existing infections can lead to cancer precursors and cancer.
That’s why it’s good that you regularly went to the precautions and are now being looked up soon.
Happy for you!
What hormone deficiency and how do I know if I suffer from it?
What causes is it that a “sample material is unusually poorly preserved”?
I’m sorry, I’m not an endocrinologist, not a gynecologist, nor a specialist in laboratory medicine, and I can’t answer your questions up to detail.